Sociálne médiá: zdanie alebo reálny život?

Essena O´Neill žila skvelý život, tak aby jej veľa ľudí závidelo, minimálne na Instagrame. V týchto dňoch ukazuje, že veľa obrázkov nemá nič spoločné s realitou a vyzýva ďalších k tomu, aby sa k používaniu internetu postavili kriticky.

19-ročná Austrálčanka je už viac ako tri roky aktívna na internete. Na Tumblr mikroblogovala a odpovedala na otázky svojho rýchlo rastúceho davu fanúšikov. Na Instagrame sa nechala ukazovať na krásnych miestach, s peknými predmetmi a v krásnych šatách. V poslednom čase zverejňovala na YouTube mnohé videá o vegánskom stravovaní.

Táto mladá dáma mala na YouTube 200 000 odoberateľov, 500 000 ich bolo na Instagrame a jej videá mali sledovanosť v šesťciferných číslach, nehovoriac o fotkách, ktoré mali tisíce „lajkov“.

Svet „lajkov“ a „klikov“

Firmy veľmi rady platia za umiestnenie svojich výrobkov na fotkách a videách rôzne sumy, ktorých výška závisí od počtu online sledovateľov. Essena O´Neills prijala takéto ponuky a zverejňovala veľa sponzorovaných fotografií prelinkovaných na konkrétne značky. Firmy jej presne nadiktovali to, čo je potrebné napísať k fotografiám, ako má ktorý predmet držať alebo na čo ho má používať.

A predsa so sociálnymi médiami skončila. Jej Tumbrl je zrušený, ako aj väčšina jej fotiek na Instagrame či videí na YouTube. Pod fotky, ktoré zostali, dala nové komentáre a prezrádza, aká spolupráca, koľko práce a koľko retušovania sa za týmto pozlátkom skrýva. Essena predávala myšlienku o tom, že krásni ľudia sú dôležitejší a priznala pritom svoju závislosť prameniacu z túžby po uznaní kvôli jej fyzickej kráse.

S dodatočne doplnenými podpismi k jej fotkám na Instagrame vysvetľuje pozadie týchto obrázkov. Napríklad to, ktoré obrázky boli kúpené firmami, aké stovky pokusov predchádzali výslednej fotografii, ktorá mala pôsobiť celkom spontánne. Pre mladých ľudí je toto odhalenie dôležité, oslobodzujúce posolstvo a výzva k zamysleniu.

So sociálnymi médiami proti sociálnym médiám

Paradox spočíva v tom, že Essena už znova používa sociálne siete. Na svojej novej stránke  letsbegamechangers.com stihla svojim fanúšikom zadať úlohu, aby sa na jeden týždeň zriekli používania sociálnych médií či používali svoj telefón iba na to, aby napísali priateľom. Prostredníctvom Vimeo, kde nejde až tak o počet objednávajúcich si túto službu a „lajky“, chce zverejniť každý deň nové video https://vimeo.com/145101862, čím ukazuje, že nejde o zrieknutie sa internetu, ale o jeho rozumné používanie.

Eva Izraelová Parcová

zdroje:

http://www.schau-hin.info/news/artikel/soziale-medien-mehr-schein-als-sein.html

http://www.focus.de/digital/internet/essena-o-neill-kritik-an-instagram-modell-nicht-die-sozialen-medien-sind-die-luege-du-warst-die-luege_id_5070548.html