Naše deti vyrastajú v dobe médií. O tom niet pochýb. Médiá sa stali prirodzenou súčasťou života dnešnej rodiny a ich presah do každodenných aktivít zanecháva na rodinách svoje stopy. Ak sa kedysi dieťa pohybovalo v okruhu svojho bydliska, rodičia zväčša mali prehľad o jeho kamarátoch aj ich rodinách. Ak by sme to zjednodušili, kedysi boli pre dieťa prirodzeným prostredím dedina alebo mesto – jasne vymedzené geograficky, historicky, konfesionálne. Dnes je pre dieťa prirodzeným prostredím tzv. virtuálna dedina, ktorá je dedinou globálnou. Rozmach internetu viedol k tomu, že rodičia nedokážu mať presný prehľad o priateľoch svojho dieťaťa, často nevedia, kde a s kým vo virtuálnej dedine ich dieťa trávi čas. Dostupnosť káblovej, satelitnej a internetovej televízie má za následok, že dieťa má v oblasti zábavy i vzdelávania nebývalé možnosti, ktoré, tak ako aj pri ostatných médiách v sebe ukrývajú pozitívne i negatívne prvky. Táto nová skutočnosť kladie pred rodičov nové výzvy v oblasti výchovy. Práve z dôvodu možného vplyvu médií na deti, by rodičia do výchovného procesu mali zahrnúť aj výchovu k správnemu používaniu médií. Takáto výchova je jednoznačne naviazaná na iné oblasti výchovy, ako napr. estetickú výchovu, náboženskú výchovu, etickú výchovu.
Rodinu vnímame ako primárne socializačné prostredie pre deti. Rodičia – otec a matka – sú, napriek mnohým zlyhaniam, históriou preverení najlepší vychovávatelia. Ak dnešné rodiny žijú v tzv. mediálnej dobe, je žiaduce, aby sa do oblasti výchovy premietli výchovné potreby s médiami úzko spojené. Nie všetky mediálne obsahy napomáhajú optimálny rozvoj osobnosti a rodičia musia reagovať na nové výzvy, ktoré so sebou prináša infiltrácia médií do každodenného života.